Print Friendly, PDF & Email

Testosteron, een hormoon wat veel met mannen in verbrand wordt gebracht, maar wist je ook dat het voor vrouwen ook een belangrijk hormoon is? Het is een hormoon dat te maken heeft met onder meer vetverbranding. In dit artikel lees je er alles over en ook hoe je het positief kunt beïnvloeden zodat afvallen makkelijker zal gaan.

Wat is testosteron?

Testosteron klinkt misschien wat mannelijk, maar het is een lichaamseigen hormoon dat heel belangrijk is voor mannen én vrouwen. Testosteron wordt bij mannen in de testikels aangemaakt en bij vrouwen in de eierstokken en daarnaast ook in de bijnieren. Het is een hormoon dat betrokken is bij het libido, maar nog veel meer dan dat. Zo is het ook betrokken bij spiergroei, mannen bezitten meer testosteron en kunnen dus ook meer spieren kweken dan vrouwen én het hormoon verbetert de vetverbranding en remt de vorming van cellulitis.

Als je meer testosteron hebt, kun je over het algemeen ook beter met stress omgaan. Mannen kunnen zich doorgaans ook veel minder druk om dingen maken als wij vrouwen, dat komt dus mede hierdoor. Het heeft ook een positief op je humeur en verbetert je hartfunctie.

Hoe zit het met testosteron en afvallen?

Wanneer je een te laag testosteron gehalte hebt kan dit leiden tot overtollig vet. Dit overtollig vet zit over het algemeen rond je buik, bovenbenen en billen. Als je een te laat testosteron gehalte hebt, is het echt heel moeilijk om af te vallen en daarbij is ook het opbouwen van spieren, wat ook weer goed is voor je afvalproces, moeilijker gaan. Door het opbouwen van spieren versterk je namelijk ook je vetverbranding.

Wat kun je doen om je testosteron gehalte te verhogen?

Voeding

  1. Zorg voor voldoende vitamine D. In de zomer lekker veel naar buiten en in de winter een vitamine D supplement.
  2. Zorg voor voldoende Zink. Dit zit in vlees, groente en granen.
  3. Zorg voor voldoende eiwitten. Eiwitten zorgen ook voor een langer verzadigd gevoel, dus win-win.
  4. Zorg voor voldoende magnesium. Belangrijk voor veel processen in je lichaam en het helpt rechtstreeks bij de aanmaak van testosteron. Check hier waar je magnesium uit kunt halen.

Training/beweging

  1. Krachttraining is heel belangrijk voor je testosteron gehalte en ook als je wilt afvallen. Veel vrouwen houden van cardio, maar eigenlijk is krachttraining vele malen effectiever. Je verhoogt door de aanmaak van spieren je stofwisseling hiermee structureel. Bij cardio stimuleer je meer spierverbranding en je wilt liever naar vetverbranding toe.

Slaap

  1. Voldoende slaap is van groot belang als je wilt afvallen, maar ook voor je testosteron gehalte. Waarom? Slaapgebrek is een vorm van stress voor je lichaam en je bijnieren gaan dan meer cortisol aanmaken. Cortisol is ons stresshormoon en maakt dat we sneller vet opslaan en dikker worden. Je kunt daarbij ook niet herstellen van wat je op een dag allemaal hebt gedaan en dat is nog weer extra stress voor je lijf. Teveel cortisol maakt weer dat je minder testosteron gaat aanmaken. Dus pak die slaap!

Kortom: kies voor een gezonde leefstijl, met genoeg voedingsstoffen, krachttraining en slaap. Als je bij krachttraining wat kriebels krijgt, je kunt ook met je eigen lichaam krachttraining doen: check dit filmpje: https://youtu.be/H1F-UfC8Mb8?si=LTQ42ogkdOat-3Xm

Je hormonen bepalen voor een groot deel of je kunt afvallen en ook de rest van je gezondheid. Wees lief voor jezelf!

Heb je specifieke klachten? Ga altijd naar een huisarts of behandelend arts om dit te bespreken. Geen een internetartikel kan voor jou een diagnose stellen, dat kan alleen een arts. 

 

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Pin It on Pinterest

Share This