Print Friendly, PDF & Email

Het metabool syndroom is een stofwisselingssyndroom en hierbij is de balans tussen energieverbruik en energieopname verstoord. Je hebt wellicht weleens van de term insulineresistentie syndroom gehoord, zo wordt het soms ook genoemd. Het zorgt voor een verhoogde kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Daarom is het belangrijk om er iets aan te doen.

Hoe herken je het metabool syndroom?

Het metabool syndroom is een stofwisselingsaandoening waarbij er sprake is van tenminste drie van de volgende kenmerken:

  • Verhoogde nuchtere glucose
  • Verhoogd gehalte aan buikvet
  • Verhoogde triglyceriden (bepaalde vetwaarde in het bloed)
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verhoogde cholesterol

Oorzaken

De belangrijkste oorzaken van het metabool syndroom liggen in ongezonde voeding en een ongezonde leefstijl:

  • teveel eetmomenten op een dag
  • teveel bewerkte ‘lege’ koolhydraten, verzadigde vetten en/of transvetten.
  • te weinig groente en fruit en daarmee te weinig vitaminen en mineralen
  • teveel cafeïne en/of alcohol
  • te weinig beweging op een dag
  • te weinig slaap
  • teveel en te lang stress
  • bepaalde soorten medicatie (zoals bepaalde soorten antidepressiva, maar ook sommige pilsoorten)

Als je het lijstje zo leest heeft het een ding gemeen, het grootste deel zijn factoren waar we invloed op kunnen uitoefenen. Dat is het goede nieuws.

Adviezen bij het metabool syndroom

Zorg voor gezonde voeding, dat wil zeggen:

  • voldoende groente en fruit
  • minder verzadigd vet (zit vooral in volle melkproducten, koek, gebak, chocolade, harde margarine, snacks, vet vlees e.d.)
  • minder zout
  • kies voor volkoren in plaats van witte koolhydraten
  • wees matig met rood vlees
  • zorg voor een handje noten per dag

Zorg voor voldoende beweging en training. Ook krachttraining blijkt effectief bij het metabool syndroom. Dit artikel gepubliceerd op het Radboud UMC is zeker het lezen waard.

Stop met roken en beperk het gebruik van alcohol

Zorg voor voldoende slaap, dit gaat vaak het beste als je overdag voor voldoende ontspanning zorgt. Je slaap is eigenlijk het resultaat van je dag.

Kom je er niet alleen uit? Dat is echt niet gek, want hoe makkelijk het ook opgeschreven is, je leefstijl veranderen in je eentje is niet zo makkelijk. Zoek hulp bij een diëtist of ga naar je huisarts. Beide worden vergoed via de basisverzekering, dus wacht niet langer en pak je leefstijl aan!

 

 

 

 

 

 

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Pin It on Pinterest

Share This