Print Friendly, PDF & Email

Angst, het kan je behoorlijk verlammen. Iedereen kent het ook wel. Variërend van iets heel spannend vinden tot echt angstig zijn voor iets. Veel mensen hebben bijvoorbeeld ook angst voor de tandarts, angst voor spreken in het openbaar, angst voor… het kan van alles zijn.

Angst kan verlammen en zorgen dat je dingen niet doet. Toen ik kampte met (c)PTSS had ik erg last van vermijdingsgedrag. Vermijding is iets wat angst erg in stand houdt. Want de enige manier om het te doorbreken is door het aan te gaan.

Doen waar je angst voor hebt

Dat laatste is een mooi bruggetje naar hoe je het beste met angst kunt omgaan, namelijk doen waar je angst voor hebt. Weet je wat er dan gebeurd? Het gevoel neemt af. Je gaat merken dat de angst voor iets verlammend werkt, maar als je gaat doen waar je bang voor bent, je er dan achterkomt dat het eigenlijk wel meeviel.

Door angst aan te gaan ga je groeien. Want hé als je iets hebt gedaan waar je eigenlijk heel bang voor was, krijg je uiteindelijk energie als je het wel hebt gedaan.

Wat ook heel erg kan helpen als je vaker last hebt van angsten. Je succesverhalen opschrijven. Dus die keer dat je iets heel spannend vond en je bent het aangegaan, wat voelde je toen? Wat ging er door je heen? Voelde je, je trots, blij, opgelucht? Schrijf het op. Het kan je de volgende keer namelijk helpen om weer een stap over je angst te zetten.

Want weet je? Angst is iets wat bij het leven hoort, het zal nooit weggaan. Er blijven situaties heel spannend. Jij hebt dan de keuze, ga ik het aan of blijf ik achter de angst zitten en maak ik het daarmee alleen maar groter?

Wanneer angst te maken heeft met traumatische gebeurtenissen uit het verleden, kan het boek ‘veilig in je lijf’ een goed boek zijn. Lees hier een boekrecensie.

 

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Pin It on Pinterest

Share This