Print Friendly, PDF & Email

Wanneer je te maken hebt met depressie, angst, trauma of andere psychische aandoeningen is het niet altijd makkelijk om in beweging te komen. Toch blijkt wandelen een krachtig middel op het gebied van depressie, angst en trauma.

Onderzoek toont aan dat wanneer je wekelijks 150 minuten wandelt, 3 tot 4 keer per week 30-45 minuten, dat je mentaal welzijn verbetert en het risico op depressie vermindert. Het effect van wandelen is vergelijkbaar met lopen, fietsen en zwemmen.

Er wordt zelfs gesteld dat het even effectief is als antidepressiva als het gaat om een lichte of matige depressie.

Wandelen is dus goed voor je, net als in de natuur zijn. Goed te combineren ook. 2 uur per week in de natuur doorbrengen helpt bij een meer positieve stemming. Het zorgt voor meer rust en ontspanning en remt de aanmaak van je stresshormoon cortisol.

Trauma wandeloefening

Heb je te maken met de gevolgen van trauma? Dan is de volgende oefening wellicht interessant.

Denk aan het vervelende moment, het maakt niet uit of dit groot of klein is. Laat komen wat er is. Je gedachten, je gevoelens, je sensaties. Geef een cijfer aan de heftigheid.

Ga vervolgens wandelen met alle gedachten, gevoelens en sensaties voor 30 tot 45 minuten. Stap goed door, luister geen muziek en stop ook niet tussendoor. Blijven wandelen. Wandel met ontspannen armen die rustig van voor naar achter zwaaien (laat dit automatisch gebeuren zonder er over na te denken)

Bemerk je nadien dat het probleem is veranderd? Is het verhaal vervaagt? Zijn gevoelens verminderd? Heb je inzichten gekregen? Veranker dan de nieuwe toestand.

Gaat het om zwaardere trauma’s, dan kun je de wandeling vaker herhalen.

Wat je ook doet. Doe het stap voor stap. Op jouw tempo.

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Pin It on Pinterest

Share This